Skadlig programvara hos Malmrox

Hej denna varning kom från en av mina läsare idag.

Jag har mejlat Malmrox och bett honom ta bort länken till undermattan.blog.com. Jag har även tagit bort länkarna till Malmrox blogg från min blogg tills problemet är löst. Så därför rekommenderar jag bara att surfa i hans farvatten på egen risk…

Ett annat scenario kan ju vara att Google bara vill få oss att tro att farlig text är synonymt med farlig programvara. Det ena drabbar datorer och det andra mänskligheten. Google vet att det är mycket mycket svårare att reparera mänskligheten och vill därför skydda oss mot tankebrott. Kan det vara så att Googe går tvärtemot sin egen slogan och hör och häpna is doing evil. Nej, jag tror inte det. Just nu har jag ett skyhögt förtroende för Google, fastän jag ofta rekommenderar andra sökmotorer som DuckDuckGo och Ixquick. Nej förresten, det är en felsägning att säga att mitt förtroende är skyhögt för Google. Jag har precis blivit indoktrinerad av den fantastiska boken What would Google do?. En bra bok som har inspirerat mig massor. En bok där Googles idéer och tankar har visat mig nya möjligheter att vara människa. Visst, det är stora ord men sanning. Detta behöver ju inte betyda att Google är goda, men de kanske inte heller är så farliga… Just nu känner jag mig ganska ambivalent i detta fall. Google är en evig fråga som kretsar i min värld, Facebook också. Dessa två och min integritet tar upp mycket tid i min vardag. Om du också går omkring och tänker på sånt, så rekommenderar jag att läsa allt vad Nanok Bie (journalist på svt.se) skriver. Han försöker hela tiden gå till botten med de stora jättarna på internet.

På tal om integritet så fick jag även ett annat tips från läsaren som uppdagade Malmroxaffären. Han tipsade om Tor-projektet, ett projekt som hjälper dig att surfa anonymt och förhindrar censur.
Hoppas att Malmrox fixar sin sida så att jag kan uppdatera mina länkar igen. Länkar bygger webben. Och som Steve Jobs en gång sa: ”Creativity is just connecting things”

3 tankar om “Skadlig programvara hos Malmrox

Lämna en kommentar